Zanim towar trafi do odbiorcy, przechodzi długą drogę. Jednym z jej etapów jest konfekcjonowanie. Co to takiego? Na czym polega? Czy sprzedawca musi zająć się konfekcjonowaniem na własną rękę czy też może zlecić je specjalistom?

Czym jest konfekcjonowanie towaru?

Konfekcjonowanie towaru jest jednym z kluczowych etapów łańcucha logistycznego. Polega ono na odpowiednim przygotowaniu towaru do wysyłki. Zająć się tym może zarówno sam producent, jak i wyspecjalizowana firma zajmująca się obsługę logistyczną. Ta druga opcja to świetne rozwiązanie dla firm prowadzących sprzedaż wysyłkową, które nie dysponują własną infrastrukturą logistyczną.

W ramach konfekcjonowania towaru przeprowadza się szereg czynności, które pozwalają dostosować towar do preferencji i wymogów odbiorcy. Obejmować może ono:

  •       sortowanie,
  •       zestawianie, kompletowanie i matchowanie (parowanie według określonego kryterium),
  •       pakowanie i przepakowywanie produktów,
  •       umieszczanie broszur, ulotek, próbek produktów,
  •       banderolowanie produktów,
  •       znakowanie, etykietowanie, oklejanie kodami,
  •       foliowanie dokumentów oraz produktów,
  •       dodatkowe zabezpieczenie przed uszkodzeniem w transporcie,
  •       paletowanie.

W zależności od rodzaju towaru i wymagań klienta konfekcjonowanie może przybierać różne formy. Inaczej przebiega konfekcjonowanie kosmetyków, inaczej konfekcjonowanie artykułów spożywczych, a jeszcze inaczej konfekcjonowanie odzieży. W każdym z przypadków chodzi jednak o to samo, czyli spełnienie oczekiwań odbiorcy i dodatkowe zabezpieczenie towaru na czas dostawy.

W ramach konfekcjonowania produkty czasem należy wykonać również działania niestandardowe, które służą budowaniu pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy. Zalicza się do nich m.in. perfumowanie opakowań i wypełnianie paczek określonymi materiałami, np. piórkami lub confetti.

Konfekcjonowanie produktów – co jeszcze warto wiedzieć?

Czynności przeprowadzane w ramach konfekcjonowania produktów wykonuje się zarówno ręcznie, jak i przy wykorzystaniu specjalnych maszyn, takich jak automatyczne linie pakujące. Firmy zajmujące się obsługą logistyczną najczęściej dysponują wykwalifikowanym personelem, który wie, jak obchodzić się z poszczególnymi towarami, a także profesjonalnym parkiem maszynowym. Przyspiesza to konfekcjonowanie towaru. Jeżeli więc chcesz usprawnić proces dostawy i zmniejszyć jej koszty, rozważ współpracę z zewnętrznym podmiotem.

Outsourcing konfekcjonowania produktów to świetna opcja zwłaszcza dla przedsiębiorstw z branży e-commerce. Firmy mogą zdecydować się na stałą lub sezonową współpracę z zewnętrznym partnerem. Profesjonalne wsparcie może okazać się szczególnie przydatne w okresach szczytów produkcyjnych, np. przed różnego rodzaju świętami.

Co więcej, firmy zajmujące się obsługą logistyczną najczęściej dysponują sporą przestrzenią magazynową. Konfekcjonowane produkty, zanim trafią do samochodu dostawczego, mogą więc być przechowywane w bezpiecznych warunkach. Towar znajdujący się w magazynie jest również stale monitorowany. Gdy zajdzie potrzeba, może zostać w każdej chwili wysłany do klienta. Usprawnia to proces dostawy.

Komu powierzyć konfekcjonowanie towaru?

Wbrew pozorom konfekcjonowanie produktów to wymagające zadanie. Żeby przebiegało sprawnie, warto je powierzyć profesjonalistom. Jak jednak wybrać rzetelnego partnera? W pierwszej kolejności warto przyjrzeć się doświadczeniu firmy. Im dłużej przedsiębiorstwo działa na rynku, tym lepiej. To sygnał, że jest w stanie dostosowywać się do zmieniających się potrzeb klientów.

Profesjonalny podmiot będzie również dysponować wykwalifikowanymi pracownikaminowoczesnym parkiem maszynowym oraz innowacyjnymi systemami informatycznymi. Kombinacja tych aspektów pozwala bowiem świadczyć usługi na wysokim poziomie. Przy wyborze firmy zewnętrznej warto kierować się także opiniami innych klientów. W internecie nietrudno je znaleźć. To najłatwiejszy sposób, by sprawdzić rzetelność przedsiębiorstwa.

Źródło: TOPLOGISTIC – korespondencja masowa